Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij



Jesteś tutaj:Strona główna / O nas / Aktualności / Archiwum / Pora wskoczyć do wody!

Pora wskoczyć do wody!

2007-07-17

PORA  WSKOCZYĆ  DO ... WODY !

 

     Człowiek zaprogramowany jest biologicznie na 120 lat życia.

     O 20 lat żyje się krócej z powodu nieprawidłowego odżywiania, następną dwudziestkę odbiera nam hipokineza, czyli brak ruchu – samochodowo-kanapowy styl życia. 20 lat należy też odpisać ludziom palącym papierosy, a kolejną dwudziestkę odejmuje permanentne narażenie na przewlekły stres.

     Olbrzymi procent dorosłych osób ma nadwagę, dużo cierpi na znaczną nawet otyłość. Osoby takie potem nęka miażdżyca, choroby serca z zawałem włącznie, nadciśnienie, udary mózgu czy schorzenia mniej groźne, takie jak kamica żółciowa, oraz wiele innych. Znacznie częstsza jest w tej grupie osób cukrzyca i przebiega ona z większymi powikłaniami. Trudniejsze technicznie i groźniejsze są operacje chirurgiczne, z czasem pojawiają się i są trudniejsze do leczenia dolegliwości kręgosłupa i zwyrodnienia przeciążonych stawów.

     Warto zatem być szczupłym i sprawnym, choćby tylko po to, aby dłużej żyć i to pełnią życia, ciesząc się do tego dobrym zdrowiem.

     Wygląd zewnętrzny stał się bardzo ważnym elementem kształtowania opinii o danej osobie. Poza niezbędnymi kwalifikacjami, tzw. dobra aparycja, której atrybutem jest zgrabna sylwetka, stała się obecnie jednym z najważniejszych atutów otrzymania intratnej pracy w zawodach wymagających kontaktów z ludźmi.  To oczywiste, że szczupła i sprawna kobieta wysiądzie, a nie wygramoli się z samochodu, a także z gracją zasiądzie zarówno za biurkiem, jak i wstanie z głębokiego fotela.

     Sprawny, tryskający energią i witalnością mężczyzna znacznie lepiej daje sobie radę nie tylko w pełnieniu zawodowych obowiązków, ale i na każdym innym polu.  Łatwiej przychodzi mu załatwianie wielu spraw i większą sympatią obdarzają go przedstawicielki płci pięknej.

     Osoba szczupła i sprawna, już choćby z powodu tych cech, prezentuje zazwyczaj większe poczucie pewności siebie. Takie osoby są dobrymi kompanami w czasie wycieczek, podczas weekendów i urlopów. Można się z nimi wybrać  także do dyskoteki, a podczas tańca nie dostaną zadyszki. Nie mają też problemów z dobieraniem stroju, zarówno z ubraniem się jak i rozebraniem i wystąpieniem np. w skąpym kostiumie kąpielowym bezlitośnie demaskującym wszelkie zbędne kilogramy.

     Jednak by stać się osobą szczupłą i sprawną oderwij tyłek od fotela i rozsmakuj się w aktywności fizycznej, która zwiększy w twoim organizmie produkcję endorfin i wynagrodzi ci ten wysiłek. Jak dotąd najbardziej popularnymi dyscyplinami sportu w naszym społeczeństwie jest: siedzenie na czas, bieg z siatkami, stanie w korku, pływanie w wannie.

    A czy wiesz, w jaki sposób ludzie uzależniają się od  ruchu, np. od pływania?

     Endorfiny to neuroprzekaźniki rozweselające i przeciwbólowe. Zamiast ćpać tabletki, możesz sam wyprodukować to, co ci jest potrzebne. Zastanów się, czy warto ?

     Ćwicząc systematycznie w wodzie możesz uzyskać: proste plecy, zwarte mięśnie, wzmocnione serce, przyspieszoną przemianę materii, zahartowanie organizmu i zwiększoną odporność na przeziębienia. Ćwiczenia w wodzie kształtują naszą sylwetkę i co ważne zwłaszcza dla pań – talię i biodra. Ćwicząc w wodzie pozbywamy się zbędnych kilogramów, ponieważ na pokonywanie oporu wody zużywamy tyle samo kalorii, co na ćwiczenia kulturystyczne.  Pół godziny ćwiczeń w wodzie to spalenie ok. 250 kcal. Pływanie trwające od 30 do 60 minut jest umiarkowanym wysiłkiem fizycznym i jest optymalne dla zdrowia. Po takim wysiłku możesz poczuć głód. Staraj się wtedy przeczekać pierwszą falę głodu. Możesz wypić szklankę wody lub zjeść jabłko, marchewkę lub inny produkt o małej wartości kalorycznej. Nie tłumacz sobie, że zasłużyłeś na coś smacznego, bo straciłeś kalorie w czasie pływania.

     Argumenty zdrowotne na ogół mają słabą siłę oddziaływania. Często osoby otyłe tłumaczą swój brak aktywności fizycznej złą sytuacją finansową. A przecież aktywność fizyczna kosztuje znacznie  mniej aniżeli objadanie się produktami takimi jak: żywność wysokotłuszczowa (tłuste gatunki mięs, wyroby podrobowe, słodkie desery, sery żółte,  ciasta, słodycze, chipsy); żywność bez wartości odżywczej (napoje typu cola, napoje gazowane kolorowe); żywność „zaśmiecająca” nasz organizm typu fast-food  (pizza, hamburgery, tzw. gorące kubki i wszelkie potrawy przetworzone).

     I czy ktoś zastanowił się, że latem relaks w wodzie (jezioro, rzeka) nic nie kosztuje ?

Ale nawet godzinne pływanie w basenie to tylko paczka „śmiercionośnych”  papierosów !  Albo 2 butelki piwa, które dostarczają prawie 500  bezwartościowych kalorii!  Natomiast tym, którzy ani nie palą, ani nie piją napojów alkoholowych lecz lubią chrupać czipsy – uświadamiamy, że pieniądze wydane na ten „specjał” podnoszący ciśnienie, to tzw. pieniądze wyrzucone w błoto.

     Przy okazji pamiętajmy, że objadanie się, to dla wielu osób pocieszenie i jedna z nielicznych radości życia będąca jednocześnie nałogiem. 

 

Opracowanie: Sabina Budkiewicz

Powrót do: Archiwum

Galeria zdjęć

oddział urologii i onkologii urologicznej

oddział urologii i onkologii urologicznej

Dzień pielęgniarki i położnej 2015

Dzień pielęgniarki i położnej 2015

Uroczystość otwarcia Chojnickiego Centrum Kardiologii 09.06.2014

Uroczystość otwarcia Chojnickiego Centrum Kardiologii 09.06.2014

Dział żywienia

Dział żywienia

Budowa lądowiska dla śmigłowców sanitarnych

Budowa lądowiska dla śmigłowców sanitarnych

Budowa oddziału kardiologicznego przy istniejącej pracowni kardioangiologii inwazyjnej

Budowa oddziału kardiologicznego przy istniejącej pracowni kardioangiologii inwazyjnej

Wojewódzki dzień diabetologii 30.05.2008

Wojewódzki dzień diabetologii 30.05.2008

Obchody 10-lecia szpitala

Obchody 10-lecia szpitala

Centralna sterylizacja i stacja łóżek

Centralna sterylizacja i stacja łóżek

Centralne Laboratorium Diagnostyczne

Centralne Laboratorium Diagnostyczne

Dział rehabilitacji

Dział rehabilitacji

Podstawowa opieka zdrowotna

Podstawowa opieka zdrowotna

Zakład patomorfologii

Zakład patomorfologii

Zakład diagnostyki obrazowej

Zakład diagnostyki obrazowej

Pracownia audiologiczno-nystagmograficzna

Pracownia audiologiczno-nystagmograficzna

Pracownia badań czynnościowych płuc

Pracownia badań czynnościowych płuc

Pracownia EEG i EKG

Pracownia EEG i EKG

Pracownia endoskopowa

Pracownia endoskopowa

Blok operacyjny

Blok operacyjny

Szpitalny oddział ratunkowy

Szpitalny oddział ratunkowy

Stacja dializ

Stacja dializ

Oddział pulmonologiczny

Oddział pulmonologiczny

Oddział pediatryczny

Oddział pediatryczny

Oddział otolaryngologiczny

Oddział otolaryngologiczny

Oddział okulistyczny

Oddział okulistyczny

Oddział neurologiczny z oddziałem udarowym

Oddział neurologiczny z oddziałem udarowym

Oddział ginekologiczno-położniczy

Oddział ginekologiczno-położniczy

Oddział chorób wewnętrznych

Oddział chorób wewnętrznych

Oddział chirurgii urazowo-ortopedycznej

Oddział chirurgii urazowo-ortopedycznej

Oddział chirurgii ogólnej

Oddział chirurgii ogólnej

Oddział chemioterapii dzienny

Oddział chemioterapii dzienny

Oddział anestezjologii i intensywnej terapii

Oddział anestezjologii i intensywnej terapii

REKOLEKCJE SŁUŻBY ZDROWIA - PELPLIN 2009

REKOLEKCJE SŁUŻBY ZDROWIA - PELPLIN 2009

REKOLEKCJE SŁUŻBY ZDROWIA - JASNA GÓRA - 2009

REKOLEKCJE SŁUŻBY ZDROWIA - JASNA GÓRA - 2009

Chór szpitalny

Chór szpitalny

Badanie satysfakcji pacjentów

Badanie satysfakcji pacjentów

Certyfikaty

Certyfikaty

Poprzednia Następna

Kontakt

Szpital Specjalistyczny
im. J. K. Łukowicza
ul. Leśna 10
89-600 Chojnice

tel. (052) 39 56 500fax. (052) 39 56 569sekretariat@szpital.chojnice.pl

Certyfkiaty